Her kan du lese deg opp på de siste artiklene som er publisert på nettsiden.

Nyhetsarkiv

Ledig fastlegestilling

Ledig fastlegehjemmel ved Audnedal helsesenter fra 1.8.2018

Agder politidistrikt søker etter lokaler for nytt Byremo lensmannskontor

Interessenter anmodes herved om å melde sin interesse for nytt Byremo lensmannskontor i Audnedal kommune. (innen 27.april 2018)

Ny informasjonsbrosjyre på vei

En ny informasjonsbrosjyre om nye Lyngdal kommune distribueres i uken før påske til alle husstander i Audnedal og Lyngdal. Pass på så du ikke kaster den!

Den inneholder blant annet:

- Bli kjent midler

- Det nye kommunevåpenet

- 4 på gata

Les mer på nye Lyngdals sider

Båndtvang for hund

Marnardal og Audnedal kommuner innfører nå ekstraordinær båndtvang for hund gjeldende fra 27.02.2018. Nærmere opplysninger om forskriften går frem av de vedlagte dokumentene.

På tide med digital postkasse?

Audnedal ønsker å tilby sikker og enkel digital postgang til de som ønsker det. Derfor innfører vi nå digital post for enda flere tjenester, og fremover blir dette altså tilgjengelig for saksgangsdokumenter fra barnevernet, for flere helse- og omsorgstjenester, voksenopplæring og flyktning. Det vil si at vi sender ut brev som går til den digitale postkassen til de som har det, og som printes og sendes i post for alle andre. Dersom digitalt sendte brev ikke leses innen 2 dager, printer vi disse og sender de i post.

Folkehelseoversikten 2017

Her ligger oppdatert folkehelseoverikt for 2017.

Politisk organisering i Nye Lyngdal

Torsdag 8.februar avholdes det et arbeidsmøte vedrørende den poitiske organiiseringen i den nye kommunen. Arbeidsmøtet har to formål:

  • Hva er viktig for Nye Lyngdal?
  • Hvilke muligheter finnes?

NÅ KAN DU SØKE «BLI KJENT»-MIDLER

Planlegger du i løpet av 2018 aktiviteter som involverer både lyngdøler og audnedøler? Da kan du søke støtte fra nye Lyngdal kommune.

Barnehagenes hovedopptak

Nå er det tid for hovedopptak i Audnedals barnehager. Søknadsfristen er 15.februar med oppstart i barnehagen august 2018.

Husk å krysse av for ny plass eller endring av eksisterende, tildelt plass. 

SØKNADSSKJEMA - NY PLASS / ENDRING AV EKSISTERENDE PLASS

Oppdatering strømsituasjonen

kl 19:00 - Status er nå at strømmen er tilbake på Byremo og Konsmo. Det er fortsatt andre steder i kommunen som ikke har fått strømmen tilbake. Agder Energi arbeider med feilretting. Dere må forvente utkoblinger i forbindelse med omkobling, samt at det fortsatt kan skje hendelser som medfører nye strømbrudd.
Vi satser også på at skolene og barnehagene har åpent som normalt.

kl 16:00 - Vi har nå fått strøm til omsorgssenteret på Byremo. Fasttelefonen virker der og omsorgssenteret kan kontaktes på 38281290 dersom behov. Nødnettet (110)er nede på Byremo og ellers i deler av kommunen. Foruten tlf på omsorgssenteret kan dere også ringe 41101144 eller 41696564 ved behov.

https://www.aenett.no/

Stor enighet om veivalg i nye Lyngdal

Flere veier med samme navn i Audnedal og Lyngdal må døpes om. Nå har navnekomiteen sagt sitt om hvilke veinavn som bør beholdes hvor.

Kommunal borgerlig vigsel

Fra 1. januar 2018 overtar kommunene ansvaret for borgerlige vigsler. I Audnedal kommune er vigselsrett gitt ordfører og varaordfører.

Fra årsskiftet er det ikke lenger mulig å gifte seg i tinghuset. Vigselsmyndigheten overføres da fra tingrettene og til kommunene. Audnedal kommunestyre vedtok i møtet torsdag 9. november følgende om vigsler i kommunal regi:

  • Borgerlige vigsler gjennomføres fra mandag til lørdag.
  • Vigsler i kommunal regi finner sted i kommunestyresalen, Konsmogarden 6, 4525 Konsmo.
  • Vigsler i kommunestyresalen er gratis.  
  • Det åpnes for at vigsler kan gjennomføres andre steder, etter særskilt avtale med vigslerne. Det forutsettes da at kostnader ved å velge vigselssted utenfor rådhuset dekkes av brudeparet.
  • Vigslere i Audnedal kommune er ordfører og varaordfører.

Spørsmål og andre henvendelser rundt kommunal vigsel sendes

Veien til ekteskapet - steg for steg

Før dere kan gifte dere, må Skatteetaten sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Det må fylles ut egenerklæring og forlovererklæring. Oppfyller dere vilkårene for å inngå ekteskap utsteder Skatteetaten en prøvingsattest. Denne attesten er gyldig i fire måneder fra utstedelse. Original attest må leveres eller sendes til Audnedal kommune senest 14 dager før vielse. Utfyllende informasjon om hele prosessen og lenker til skjemaer som må fylles ut finner dere på Skatteetaten via lenken under.

Lenke til Skatteetaten, vigsler

Hvordan foregår seremonien?

  • Brudefolk, forlovere og gjester må møte opp 10-15 minutter før avtalt tid for vigsel. Paret må framvise gyldig legitimasjon som pass, sertifikat eller bankkort med bilde.
  • Det skal være to vitner til stede under seremonien. Dette er vanligvis forloverne, men kan også være to andre myndige personer.
  • Hvis én av dere er fremmedspråklig, må dere på forhånd avtale om seremonien skal skje på norsk eller engelsk. For andre språk må dere selv sørge for kvalifisert tolk.

Det er satt av 15 minutter til seremonien. Dersom dere ønsker å ha musikk eller diktlesning, gii beskjed om dette på forhånd.

Under vielsen framfører vigsleren (ordfører og varaordfører) et lovbestemt formular for borgerlig vigsel. Via lenken under kan du lese vigselsformularet.

Lenke til vigselsformular

Deretter blir dere spurt om dere vil ha hverandre til ektefeller. Så erklærer vigsleren dere som ektefolk. Hvis dere ønsker å utveksle ringer, må dere gi beskjed om dette på forhånd, gjerne når dere bestiller tid for vigsel. Dere kan også gi beskjed til vigsler om dette før seremonien starter. Ringene settes på når vigsleren har erklært dere som ektefolk. Vigsleren sier fra når ringene kan utveksles.

Til slutt undertegner brudeparet, vitnene og vigsleren vigselsprotokollen.

Endelig vigselsattest vil bli ettersendt av Folkeregisteret.

Fotografering kan skje under og etter seremonien etter avtale med vigsleren.

Kommunens lokale til vigsler har god kapasitet. Men i de tilfellene hvor det er snakk om mer enn et 20-tall personer er det ønskelig at dette avklares på forhånd.

Etter vielsen

Når vielsen er over, vil brudeparet få med seg midlertidig vigselsattest. Denne sendes til Skatteetaten som utsteder endelig vigselsattest.

Vær klar over at hvis dere skal endre navn som resultat av vigselen, må det ordnes av dere selv. Søknad finnes på Skatteetatens sider. Bruk lenken nedenfor.

Lenke til Skatteetaten, navneendring

Om du har endret navn og skal på bryllupsreise i utlandet, sørg for at navnet i passet stemmer med navnet på billetten. Hvis ikke kan du få problemer ved innsjekkingen. Trenger du nytt pass? Ta kontakt med politiet i ditt distrikt via lenken under.

Lenke til Politiet, pass

 

Nest høyeste folketilvekst av kommunene i Vest-Agder

Ifølge de siste beregninger av folketilvekst i 2017, har Audnedal kommune den nest høyeste folketilveksten for kommunene i Vest-Agder.

Rådmannsspørsmålet i nye Lyngdal er avklart

Nåværende rådmann i Audnedal kommune, Kjell Olav Hæåk, blir tilbudt stillingen som øverste administrative leder også i den nye kommunen.

Fiberprosjekt - statusoppdatering

ALTIFIBER bringer oss et nytt informasjonsskriv vedrørende status og forventet framdrift på fiberprosjektene i Audnedal.

Tenker du på hvem du drikker sammen med?

Her finner du inforbrosjyre og alarmtelefonen for barn og unge.

Ønsker du å bli snus- eller røykfri?

I februar og mars arrangeres det snus- og røykesluttkurs for alle i Lindesnesregionen. 

Ekstrem-værvarselet opprettholdes

Det varsles mye vind torsdag kveld og natt til fredag.

Varsel om ekstremvær

Audnedal kommune har mottatt følgende ekstremværvarsel fra meteorologisk institutt:

Åpningstider biblioteket i romjulen og 2018

Biblioteket på Byremo er stengt i romjulen, mens biblioteket på Konsmo følger rådhusets åpningstider.

F.o.m. januar 2018 vil det være nye åpningstider på Rådhuset på Konsmo, og derfor også på biblioteket.
Dette er de nye åpningstidene fra 01.01.18:

Mandag 09.00 - 15.00
Tirsdag 09.00 - 17.00
Onsdag 09.00 - 15.00
Torsdag 09.00 - 15.00
Fredag 09.00 - 15.00

Formannskapets innstilling til Handlingsplan og budsjett

Formannskapets innstilling til kommunestyret på vedtak i Handlingsplan 2018-2021 og Budsjett 2018 er nå lagt ut til offentlig ettersyn.

Informasjonsbrosjyre Nye Lyngdal

Informasjonsarbeidet vektlegges i reformprosessen. Derfor er det satt ned en egen arbeidsgruppe for kommunikasjonsstrategi. Informasjonsbrosjyrene som distribueres til alle husstander i Audnedal og Lyngdal er et resultat av arbeidet i denne gruppen.

Via lenkene under kan du laste opp begge informasjonsbrosjyrene som så langt er laget om nye Lyngdal. Den første brosjyren ble sendt ut i begynnelsen av juli, mens distribusjonen av brosjyre to skjedde i uke 48. Brosjyrene er de første av flere som skal lages i tiden fram mot ny kommune.

Varsel om mulighet for flom

Fra onsdag kveld ventes mye regn, og snøsmelting på grunn av stigende temperatur.

Forskrift om adgang til jakt og fangst av bever for Audnedal kommune, Vest-Agder.

Fastsatt av kommunestyret i Audnedal kommune 28 september 2017 med hjemmel i lov 29.mai 1981 nr.38 om jakt og fangst av vilt (viltloven) §9 og forskrift 26. april 2017 nr. 519 om forvaltning av bever § 3 og § 5.

  • 1. Formål

Formålet med forskriften er å legge til rette for beverjakt i samsvar med forvaltningsmålet for arter i lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) § 5. Forskriften skal samtidig bidra til å hindre unødige skader og ulemper på andre samfunnsinteresser.

  • 2. Åpning for jakt og fangst

Det åpnes for jakt og fangst etter bever i hele kommunen.

  • 3. Jakt- og fangsttid

Jakttiden følger den til enhver tid gjeldende jakttidsramme som er fastsatt i forskrift om jakt og fangsttider vedtatt med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt § 9.

  • 4. Ikrafttreden

Forskriften trer i kraft straks. Samtidig oppheves forskrift FOR-2014-04-03-398, hva angår bever.

Rådmannens forslag til handlingsplan

Rådmannen har nå lagt frem sitt forslag til Handlingsplan for 2018-2021 samt årsbudsjett for 2018.

Info om telefonnummer

Det har blitt litt feilringing i det siste når innbyggere ønsker å få tak i legekontoret, så her er en kort oversikt over riktig telefonnummer:

Nye åpningstider på servicekontoret

F.o.m. mandag 16.10.17 endres åpningstidene på servicekontoret til kl. 09.00 - 15.00. Dette gjelder også biblioteket, men det vil fortsatt være åpent på biblioteket til kl. 19.00 på onsdager.

Ny jordmor på helsestasjonen

Vi har nå ansatt en jordmor som heter Gro Roland. Hun skal være på helsesenteret her i Audnedal hver tirsdag og torsdag i partallsuker.

Telefonnummeret hennes er 46815797. Ta kontakt ved behov.

Resultater fra valget i Audnedal

Her finner du nyttig informasjon.

Informasjon om tilbud fra PårørendeSenteret

PårørendeSenteret i Stavanger er drevet av en ideell stiftelse og har i 2017 drevet med pårørendearbeid i 19 år. Våre tilbud lokalt er i hovedsak rettet direkte mot pårørende i form av samtaler, grupper og kurs, men vi gir også veilednings- og undervisningstilbud til fagfolk.

Busskort til UIA studenter

Audnedal kommune gir heltidsstudenter ved UIA gratis busskort skoleåret 2017/2018 dersom de forblir folkeregistrert i Audnedal.

Prosjektleder Nye Lyngdal

Ann Karin Fuglestad ble 6. juni 2017 ansatt som prosjektleder for reformprosessen nye Lyngdal kommune. Ann Karin er statsviter av fag og har siden 1. januar 2013 vært ansatt i Lyngdal kommune som kommuneplanlegger. Før dette hadde hun i fire år Mandal kommune som arbeidsgiver. Det siste året som leder for utviklingsavdelingen der. Siden 2014 har hun vært tett på reformprosessen, blant annet som sekretær for interimnemnda. Nå er hun gitt oppdraget med å lede det omfattende arbeidet det er å bygge den nye kommunen.

TURISTKONTORET FOR LINDESNESREGIONEN BLIR VISIT LINDESNES

Turistkontoret for Lindesnesregionen har gjennom årenes løp utviklet seg fra å være et tradisjonelt turistkontor til å bli et destinasjonsselskap som arbeider med flere forskjellige områder som vertskap, markedsføring og destinasjonsutvikling. 

I de siste årene har vi fått tilbakemeldinger om at navnet har vært langt og vanskelig, i tillegg til at det kun forteller om en liten del av hva selskapet driver med. Vi har på de fleste av møtene vi har arrangert bedt om innspill fra næringen og i representantskapet om hva vi burde fronte selskapet og destinasjonen som. 

Vi engasjerte Erik Omland i Trik Kommunikasjon for å omdanne innspillene til en grafisk profil som vi nå har mottatt og han har sammen med administrasjonen og styret kommet frem til logoen du ser i dette nyhetsbrevet.

Vi har hatt et behov for å tydeliggjøre hva destinasjonen er og hvilke områder destinasjonen dekker. Vi har også valgt å være tydeligere på at vi er "sydligst", det er en posisjon ingen kan ta fra oss. 

Vi vil gradvis skifte logoen og bruk av navn fra Turistkontoret for Lindesnesregionen til Visit Lindesnes vi skifter også webadresse fra www.lindesnesregionen.com til www.visitlindesnes.no.Selv om vi justerer på navnet så vil vi fortsatt prioritere våre 5 spydspisser med Lindesnes fyr, Mandal, Naturopplevelser, Fiske og Vinteropplevelser.

Kommunen har fått egen gratis energiportal

Mange oppfatter forvaltning av bolig som komplisert. Kommunens energiportal er et naturlig sted å starte, enten for deg som planlegger oppussing, for deg som ønsker en lavere strømregning, eller for deg som ønsker å øke komforten - og samtidig bidra til et bedre miljø.

Melding om vedtatt OMRÅDE-reguleringsplan for LINDÅSEN

I medhold av plan- og bygningslovens § 12-12 vedtok Audnedal kommunestyre i møte den 15.06.2017, (sak 22/17), områdereguleringsplan for Lindåsen.

HISTORIESKRIVING I KVÅS

Det ble skrevet et nytt kapittel lokalhistorie på Kvåstunet torsdag 15. juni 2017. Da ga de hverandre sitt ja, Audnedal og Lyngdal kommune. På vår YouTubekanal kan du se hele seansen.

Fiberprosjekt - statusoppdatering

ALTIFIBER bringer oss et nytt informasjonsskriv vedrøredne status og forventet framdrift på fiberprosjektene i Audnedal.

Melding om godkjente reguleringsplaner

2 detaljreguleringsplaner ble godkjente av kommunestyret i mars. Les mer om dem her.

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

Kommunale avgifter og eiendomsskatt
1. termin 2017

I forbindelse med endring av økonomisystem vil utsendelsen av faktura for kommunale avgifter 1. termin og eiendomsskatt 1. termin bli forsinket.

Dette gjelder alle, og faktura vil bli utsendt så snart problemene er løst.

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

I forbindelse med endring av økonomisystem vil utsendelsen av faktura for kommunale avgifter 1. termin og eiendomsskatt 1. termin bli forsinket.

Dette gjelder alle, og faktura vil bli utsendt så snart problemene er løst.

HISTORISK FELLESSAMLING I KVÅS

Kvåstunet blir arena for en historisk hendelse når det torsdag 15. juni arrangeres felles kommunestyremøte på stedet for Audnedal og Lyngdal.

Åpent møte i Interimnemda

Interimnemnda for Nye Lyngdal skal ha møte 3. mai kl 11.00 på Best Western Plus Hotel Norge, Kristiansand (Dronningens gate 5)
Sakspapirene kan du finne på denne lenken:

https://www.lyngdal.kommune.no/no/sru/#se:mote/moteid:1311/utvalgid:48 

Nemda samles ellers både 3.- 4.mai, og programmet for samlingen kan du lese på lenken under:

Program_for_Interimnemndas_samling_3._og_4._mai_2017.pdf

Vaksinekontoret i Mandal flytter

Vedlagt følger ny informasjon. Vaksinekontoret i Mandal flytter fra Helsestasjonen (Familiens hus) til Lindesnesregionens medisinske senter (legevakten i Mandal) 18. april. Ny adresse er Halseveien 5, 4517 Mandal.

Se kommunestyret i opptak

I møtet orienterte pasientombudet om sin tjeneste, og det ble vedtatt å bevilge midler til å registrere stedsnavnt i tillegg til gateadresse i Audnedal. 

Folkehelse i Audnedal kommune

Informasjon og status på folkehelse i kommunen 2017.

UKM 2017

Kommunene Åseral, Audnedal og Hægebostad arrangerer årlig UKM som et interkommunalt arrangement, og i 2017 var arrangementet lagt til Eiken Skule i Hægebostad kommune.

Midlertidig endring i tilbudet for gravide

Mette Skaret Kjos-Hanssen er ansatt i 60 % stilling som jordmor i Audnedal og Marnardal kommune hvor Marnardal er vertskommune. Hun har nå fått seg ny jobb i Lindesnes kommune og fratrer sin stilling 01.03.17. Marnardal kommune har avventet å lyse ut stillingen i påvente av en avklaring om kommunesammenslåing «Nye Lindesnes». For at vi skal ha et tilbud med jordmortjeneste fra 01.03.17 har vi fått en midlertidig avtale med Lyngdal kommune for de som ønsker svangerskapskontroll hos jordmor.

Prosjekt "Sammen om barn"

I 2016 fikk Audnedal kommune tildelt midler med formål å utvikle og implementere en kommunal modell for systematisk og kunnskapsbasert identifikasjon og oppfølging av barn av psykisk syke og/eller foreldre som misbruker rus.

Friluftsskole i vinterferien

Årets første friluftsskole går av stabelen på Bortelid i Åseral i vinterferien, nærmere bestemt den 20.-22. februar. Påmeldingen har startet.

Søknad/saksbehandling/klage

Søknad om helse og omsorgstjenester skrives på eget søknadskjema og sendes til Audnedal kommune, servicekontoret, Konsmogarden 6, 4525 KONSMO. Søknadskjema kan du få ved å henvende deg til servicekontoret eller ved alle helse og omsorgsenhetene i kommunen. Det ligger også i linken under.

Saksbehandling:

Du vil snarest mulig og senest innen fire uker få tilsendt vedtak. Tjenesten kan i enkelte tilfeller igangsettes før det foreligger vedtak, du vil da få et foreløpig svar.

Vedtak fattet i henhold til helse og omsorgstjenesteloven er enkeltvedtak og kan påklages i henhold til pasient og brukerrettighetsloven § 7,2.  Klagen sendes til den som har fattet vedtaket, og kommunen vil vurdere vedtaket på nytt. Dersom vedtaket opprettholdes vil saken bli endelig avgjort hos fylkesmannen i Vest Agder.

Dersom du har spørsmål om helse og omsorgstjenester eller behov for råd og veiledning ift rettigheter du har som pasient eller bruker kan du kontakte pasient og brukerombudet i Agder.

Informasjon om brukerombudet finner du i linken under.

https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet/agder