Her kan du lese deg opp på de siste artiklene som er publisert på nettsiden.

Nyhetsarkiv

Varsel om mulighet for flom

Fra onsdag kveld ventes mye regn, og snøsmelting på grunn av stigende temperatur.

Ledige stillinger - november 2017

Audnedal kommune lyser ut fast stilling som enhetsleder ved Audnedal Bo- og dagsenter, samt vikariat som miljøterapet ved Audnedal Bo- og dagsenter. Søknadsfrist er 3. desember.

Forskrift om adgang til jakt og fangst av bever for Audnedal kommune, Vest-Agder.

Fastsatt av kommunestyret i Audnedal kommune 28 september 2017 med hjemmel i lov 29.mai 1981 nr.38 om jakt og fangst av vilt (viltloven) §9 og forskrift 26. april 2017 nr. 519 om forvaltning av bever § 3 og § 5.

  • 1. Formål

Formålet med forskriften er å legge til rette for beverjakt i samsvar med forvaltningsmålet for arter i lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) § 5. Forskriften skal samtidig bidra til å hindre unødige skader og ulemper på andre samfunnsinteresser.

  • 2. Åpning for jakt og fangst

Det åpnes for jakt og fangst etter bever i hele kommunen.

  • 3. Jakt- og fangsttid

Jakttiden følger den til enhver tid gjeldende jakttidsramme som er fastsatt i forskrift om jakt og fangsttider vedtatt med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt § 9.

  • 4. Ikrafttreden

Forskriften trer i kraft straks. Samtidig oppheves forskrift FOR-2014-04-03-398, hva angår bever.

Nasjonal tilkuddsordning mot barnefattigdom

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) forvalter Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom. Formålet er å motvirke og/eller dempe konsekvensene av fattigdom blant barn og ungdom.

Søknadsfrist for tilskudd fra Audnedal Næringsforum

For å være sikker på at alle som ønsker å søke på tilskudd fra Audnedal Næringsforum får søkt, har styret bestemt seg for å forlenge søknadsfristen til 01.12.17.

Retningslinjer for søknaden finnes her.

Rådmannens forslag til handlingsplan

Rådmannen har nå lagt frem sitt forslag til Handlingsplan for 2018-2021 samt årsbudsjett for 2018.

Info om telefonnummer

Det har blitt litt feilringing i det siste når innbyggere ønsker å få tak i legekontoret, så her er en kort oversikt over riktig telefonnummer:

Nye åpningstider på servicekontoret

F.o.m. mandag 16.10.17 endres åpningstidene på servicekontoret til kl. 09.00 - 15.00. Dette gjelder også biblioteket, men det vil fortsatt være åpent på biblioteket til kl. 19.00 på onsdager.

Ny jordmor på helsestasjonen

Vi har nå ansatt en jordmor som heter Gro Roland. Hun skal være på helsesenteret her i Audnedal hver tirsdag og torsdag i partallsuker.

Telefonnummeret hennes er 46815797. Ta kontakt ved behov.

Resultater fra valget i Audnedal

Her finner du nyttig informasjon.

Informasjon om tilbud fra PårørendeSenteret

PårørendeSenteret i Stavanger er drevet av en ideell stiftelse og har i 2017 drevet med pårørendearbeid i 19 år. Våre tilbud lokalt er i hovedsak rettet direkte mot pårørende i form av samtaler, grupper og kurs, men vi gir også veilednings- og undervisningstilbud til fagfolk.

Busskort til UIA studenter

Audnedal kommune gir heltidsstudenter ved UIA gratis busskort skoleåret 2017/2018 dersom de forblir folkeregistrert i Audnedal.

Babysang på helsehuset

Fredag 25. august kl 9.30 er det igjen klart for BABYSANG i Aktivitetsstua på Helsehuset på Konsmo. Vi fortsetter å samles fredager i partallsuker gjennom hele høsten.

Vi skal synge sammen og leke med regler. Samlingen avsluttes med et felles måltid (kr 15,- pr voksen).

Eldre søsken opp til skolealder er også velkommen til å bli med.

Det er ingen påmelding, det er bare å stikke innom!

 

Velkommen!

Prosjektleder Nye Lyngdal

Ann Karin Fuglestad ble 6. juni 2017 ansatt som prosjektleder for reformprosessen nye Lyngdal kommune. Ann Karin er statsviter av fag og har siden 1. januar 2013 vært ansatt i Lyngdal kommune som kommuneplanlegger. Før dette hadde hun i fire år Mandal kommune som arbeidsgiver. Det siste året som leder for utviklingsavdelingen der. Siden 2014 har hun vært tett på reformprosessen, blant annet som sekretær for interimnemnda. Nå er hun gitt oppdraget med å lede det omfattende arbeidet det er å bygge den nye kommunen.

TURISTKONTORET FOR LINDESNESREGIONEN BLIR VISIT LINDESNES

Turistkontoret for Lindesnesregionen har gjennom årenes løp utviklet seg fra å være et tradisjonelt turistkontor til å bli et destinasjonsselskap som arbeider med flere forskjellige områder som vertskap, markedsføring og destinasjonsutvikling. 

I de siste årene har vi fått tilbakemeldinger om at navnet har vært langt og vanskelig, i tillegg til at det kun forteller om en liten del av hva selskapet driver med. Vi har på de fleste av møtene vi har arrangert bedt om innspill fra næringen og i representantskapet om hva vi burde fronte selskapet og destinasjonen som. 

Vi engasjerte Erik Omland i Trik Kommunikasjon for å omdanne innspillene til en grafisk profil som vi nå har mottatt og han har sammen med administrasjonen og styret kommet frem til logoen du ser i dette nyhetsbrevet.

Vi har hatt et behov for å tydeliggjøre hva destinasjonen er og hvilke områder destinasjonen dekker. Vi har også valgt å være tydeligere på at vi er "sydligst", det er en posisjon ingen kan ta fra oss. 

Vi vil gradvis skifte logoen og bruk av navn fra Turistkontoret for Lindesnesregionen til Visit Lindesnes vi skifter også webadresse fra www.lindesnesregionen.com til www.visitlindesnes.no.Selv om vi justerer på navnet så vil vi fortsatt prioritere våre 5 spydspisser med Lindesnes fyr, Mandal, Naturopplevelser, Fiske og Vinteropplevelser.

Kommunen har fått egen gratis energiportal

Mange oppfatter forvaltning av bolig som komplisert. Kommunens energiportal er et naturlig sted å starte, enten for deg som planlegger oppussing, for deg som ønsker en lavere strømregning, eller for deg som ønsker å øke komforten - og samtidig bidra til et bedre miljø.

Melding om vedtatt OMRÅDE-reguleringsplan for LINDÅSEN

I medhold av plan- og bygningslovens § 12-12 vedtok Audnedal kommunestyre i møte den 15.06.2017, (sak 22/17), områdereguleringsplan for Lindåsen.

HISTORIESKRIVING I KVÅS

Det ble skrevet et nytt kapittel lokalhistorie på Kvåstunet torsdag 15. juni 2017. Da ga de hverandre sitt ja, Audnedal og Lyngdal kommune. På vår YouTubekanal kan du se hele seansen.

Fiberprosjekt - statusoppdatering

ALTIFIBER bringer oss et nytt informasjonsskriv vedrøredne status og forventet framdrift på fiberprosjektene i Audnedal.

Melding om godkjente reguleringsplaner

2 detaljreguleringsplaner ble godkjente av kommunestyret i mars. Les mer om dem her.

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

Kommunale avgifter og eiendomsskatt
1. termin 2017

I forbindelse med endring av økonomisystem vil utsendelsen av faktura for kommunale avgifter 1. termin og eiendomsskatt 1. termin bli forsinket.

Dette gjelder alle, og faktura vil bli utsendt så snart problemene er løst.

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 1. termin 2017

I forbindelse med endring av økonomisystem vil utsendelsen av faktura for kommunale avgifter 1. termin og eiendomsskatt 1. termin bli forsinket.

Dette gjelder alle, og faktura vil bli utsendt så snart problemene er løst.

HISTORISK FELLESSAMLING I KVÅS

Kvåstunet blir arena for en historisk hendelse når det torsdag 15. juni arrangeres felles kommunestyremøte på stedet for Audnedal og Lyngdal.

Åpent møte i Interimnemda

Interimnemnda for Nye Lyngdal skal ha møte 3. mai kl 11.00 på Best Western Plus Hotel Norge, Kristiansand (Dronningens gate 5)
Sakspapirene kan du finne på denne lenken:

https://www.lyngdal.kommune.no/no/sru/#se:mote/moteid:1311/utvalgid:48 

Nemda samles ellers både 3.- 4.mai, og programmet for samlingen kan du lese på lenken under:

Program_for_Interimnemndas_samling_3._og_4._mai_2017.pdf

Vaksinekontoret i Mandal flytter

Vedlagt følger ny informasjon. Vaksinekontoret i Mandal flytter fra Helsestasjonen (Familiens hus) til Lindesnesregionens medisinske senter (legevakten i Mandal) 18. april. Ny adresse er Halseveien 5, 4517 Mandal.

Se kommunestyret i opptak

I møtet orienterte pasientombudet om sin tjeneste, og det ble vedtatt å bevilge midler til å registrere stedsnavnt i tillegg til gateadresse i Audnedal. 

Folkehelse i Audnedal kommune

Informasjon og status på folkehelse i kommunen 2017.

UKM 2017

Kommunene Åseral, Audnedal og Hægebostad arrangerer årlig UKM som et interkommunalt arrangement, og i 2017 var arrangementet lagt til Eiken Skule i Hægebostad kommune.

Eiendomsskattelistene for 2017

Eiendomsskattelistene for 2016 legges nå ut til offentlig ettersyn i 3 uker. Du kan se listene her på nettet. De er også lagt ut til ettersyn på servicekontoret på Rådhuset, Konsmo, og på Audnedal omsorgssenter, Byremo.

Midlertidig endring i tilbudet for gravide

Mette Skaret Kjos-Hanssen er ansatt i 60 % stilling som jordmor i Audnedal og Marnardal kommune hvor Marnardal er vertskommune. Hun har nå fått seg ny jobb i Lindesnes kommune og fratrer sin stilling 01.03.17. Marnardal kommune har avventet å lyse ut stillingen i påvente av en avklaring om kommunesammenslåing «Nye Lindesnes». For at vi skal ha et tilbud med jordmortjeneste fra 01.03.17 har vi fått en midlertidig avtale med Lyngdal kommune for de som ønsker svangerskapskontroll hos jordmor.

SFO søknadsfrist 1.mars

Vi minner om søknadsfristen til skolefritidsordningen (SFO) som er 1.mars, for både Konsmo skole og Byremo barneskole.

Søknadsskjema finner du her 

Mer info om SFO finner du under organisasjon - oppvekst - SFO

 

Prosjekt "Sammen om barn"

I 2016 fikk Audnedal kommune tildelt midler med formål å utvikle og implementere en kommunal modell for systematisk og kunnskapsbasert identifikasjon og oppfølging av barn av psykisk syke og/eller foreldre som misbruker rus.

Friluftsskole i vinterferien

Årets første friluftsskole går av stabelen på Bortelid i Åseral i vinterferien, nærmere bestemt den 20.-22. februar. Påmeldingen har startet.

Søknad/saksbehandling/klage

Søknad om helse og omsorgstjenester skrives på eget søknadskjema og sendes til Audnedal kommune, servicekontoret, Konsmogarden 6, 4525 KONSMO. Søknadskjema kan du få ved å henvende deg til servicekontoret eller ved alle helse og omsorgsenhetene i kommunen. Det ligger også i linken under.

Saksbehandling:

Du vil snarest mulig og senest innen fire uker få tilsendt vedtak. Tjenesten kan i enkelte tilfeller igangsettes før det foreligger vedtak, du vil da få et foreløpig svar.

Vedtak fattet i henhold til helse og omsorgstjenesteloven er enkeltvedtak og kan påklages i henhold til pasient og brukerrettighetsloven § 7,2.  Klagen sendes til den som har fattet vedtaket, og kommunen vil vurdere vedtaket på nytt. Dersom vedtaket opprettholdes vil saken bli endelig avgjort hos fylkesmannen i Vest Agder.

Dersom du har spørsmål om helse og omsorgstjenester eller behov for råd og veiledning ift rettigheter du har som pasient eller bruker kan du kontakte pasient og brukerombudet i Agder.

Informasjon om brukerombudet finner du i linken under.

https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet/agder

Informasjon til Veileder (Vold i nære relasjoner)

Vold i nære relasjoner utøves ofte i hjemmet der en skulle forvente å være trygg!

Vi vet også at vold utøves i alle samfunnslag og vi vet at konsekvensene kan være katastrofale for dem som blir utsatt for/ eller er vitne til vold. 

Viste du at det i våre 5 kommuner i Lindesnesregionen er det anslagsvis:

-  over 400 barn fra 0-18 år som har vært utsatt for / eller blir utsatt for grov vold fra sine foreldre

Fysioterapi

Privatpraktiserende fysioterapeuter med driftstilskudd:

Fysioterapeutene Jorunn Wigemyr, Odd Arne Hagen og Arild Martin Tonstad tar imot pasienter med og uten henvisning fra lege

Ansvarsområde:

  • Individuell behandling av muskel-, nerve og skjelettsystemet
  • Gruppetrening

•Fysioterapeut Jorunn Wigemyr, til stede mandag, tirsdag, torsdag og fredag, tlf 97532225

•Fysioterapeut Odd Arne Hagen, til stede tirsdag og torsdag, tlf 95752467

•Fysioterapeut Arild Martin Tonstad, til stede tirsdag, tlf 47887646

Egenandel: Alle må betale egenandel for behandling hos fysioterapeut unntatt barn under 16 år og personer med godkjent yrkesskade.

Les mer om frikort ordningen her

Kommunal fysioterapeut Matine Kjerulf Narum, jobber i 70 % stilling.

E-post:  

Trefftid er mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Telefon: 90 26 65 83

Hun har ansvar for blant annet:

  • helsestasjonen,
  • aktivitet på resept,
  • omsorgssenteret,
  • bo og dagsenteret,
  • barnehagene
  • skolene.

Oversikt over betalingssatser og gebyrer 2017

Oppdatert oversikt er nå tilgjengelig. 

Helse, sosial og omsorg

Tjenesteområdet inneholder de tre enhetene Audnedal bo og dagsenter, Audnedal omsorgssenter og Audnedal helse.

Audnedal bo og dagsenter består av boliger og dagsenter, hvor det ytes tjenester til personer med ulike funksjonshemninger.

Audnedal omsorgssenter er en institusjon med 23 plasser og ligger på Byremo. Hjemmesykepleien og omsorgsboliger på Byremo er fra 1.1.2017 organisert under omsorgssenteret. Det er pr i dag 6 omsorgsboliger på Byremo.

Audnedal helse er stasjonert i Audnedal helsesenter på Konsmo. Det ytes lege-, fysioterapi-, psykiatri-, rus- og jordmortjenester, inneholder helsestasjon for barn og ungdom, hjelpemiddelformidling og folkehelse. Det er 9 omsorgsboliger i nær tilknytning til senteret. Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering inkludert individuell plan, er lagt til Audnedal helse. Kommuneoverlege/smittevernlege sorterer under Audnedal helse og er kommunen sin rådgiver i alle spørsmål som angår helseforholdene til kommunens innbyggere.  

Det er interkommunalt barnevern sammen med Hægebostad kommune, hvor Hægebostad kommune er vertskommune.

Økonomisk sosialhjelp, bostøtte og gjeldsrådgivning er lagt under NAV Audnedal. 

Tjenestens leder er kommunalleder Tom Valand

Kontaktinformasjon:
Telefon: 38 28 20 00
Fax: 38 28 20 99
E-post:  

Besøksadresse:
Rådhuset
Konsmogarden 6
4525 Konsmo
 

 

 

Alarmtelefonen 116111 for barn og unge

(les om ordføreravtalen her) 

 

Gratis kurs for nye næringsdrivende

Skatt sør tilbyr gratis kurs for nye næringsdrivende også i 2017
Kurset inneholder grunnleggende informasjon om skatt, merverdiavgift, elektronisk innlevering og litt om krav til regnskap. Det passer derfor også for dere som går med tanker om å starte, men som ennå ikke har registrert organisasjonsnummer i Enhetsregisteret.

Barnehagenes hovedopptak

Nå er det tid for hovedopptak i Audnedals barnehager. Søknadsfristen er 15.februar med oppstart i barnehagen august 2017.

Husk å krysse av for ny plass eller endring av eksisterende, tildelt plass. 

HUSK Å SØKE OM REDUSERT BETALING
-Ingen husstander skal betale mer enn 6% av inntekta.
-3,4 og 5 åringen får gratis kjernetid (20 timer i uka) om husholdningen har en inntekt lavere enn kr 417.00.

SØKNADSSKJEMA - NY PLASS / ENDRING AV EKSISTERENDE PLASS

Kommuneentreprenørene

Interimnemnda er arbeidslaget som skal bygge den nye kommunen. Torsdag 12. januar 2017 var de samlet i Lyngdal til et historisk første møte. Reidun Bakken ble, som lovet, valgt til leder av nemda. Artikkelen er skrevet og publisert fra Lyngdal kommune, og kan sammen med flere flotte bilder leses nøyere her.

Retningslinjer i omsorgstjenesten

Samarbeidsmøte mellom helse, NAV og oppvekst

Ledere fra ulike tjenesteområder i kommunen har regelmessige møter hvor det samarbeides om å finne fram til gode fellesskapsløsninger i det forebyggende arbeidet.

Statlige føringer

På hjemmesiden til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet: finner du oppdatert informasjon om barns rettigheter og oppvekstsvilkår.

Brukermedvirkning

Individ

Barn/foreldre som benytter seg av tilbudene vi har i kommunen, trekkes inn i videreutvikling av tilbudene. Vi har derfor brukerundersøkelse på helsestasjonen, innen psykisk helse og på ungdomsskolen.

System

Ansatte i kommunen

Hvordan møter vi barn vi lurer på?

Vi har utarbeidet et felles samtykkeskjema for å legge til rette for et godt samarbeid mellom ansatte. 

Tilbud for barn og foreldre

I Audnedal kommune ønsker vi å bidra til at foresatte får hjelp og støtte i oppgaven med å sikre barn en trygg oppvekst. Kommunen har flere ulike tilbud som foresatte og barn kan benytte seg av:

Veiledere

De ulike veilederne som blir brukt i arbeidet:

Møte i Fellesnemd Nye Lyngdal

Møtet  blir holdt på Lyngdal Rådhus, Kommunestyresalen, 12.januar kl. 10.00.

Dette blir det første møtet / konstituerende møte i Interimnemd/Fellesnemd Nye Lyngdal.

Møtet vil inneholde både formelle saker og orienteringer –

se møteinnkallingen her

Medlemmer av interims nemda til Nye Lyngdal

Følgende personer er valgt til medlemmer av interims nemnd (fellesnemnd):

Eivind Arnt Husøy, Ap   e-post:                 tlf: 91851804

Sebastian Sjøberg, Sp   e-post:                                                         tlf: 91186352

Reidun Bakken, KrF        e-post:                   tlf: 90778818

Per Jan Ougland, H         e-post:                                    tlf: 90021956

Tønnes Seland, BL          e-post:                                      tlf: 97101001

Unni Nilsen Husøy, FrP e-post:                                            tlf: 97008615