Skriftstørrelse

Langtidsplass i institusjon | Sykehjem

Plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem som har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker. Gi nødvendig helsehjelp.

Målgruppe

Personer som er helt avhengig av nødvendig helsehjelp for å opprettholde liv og helse, og som ikke kan ivaretas ved hjelp av hjemmetjenesten

Krav til søker

  • Søker må oppholde seg i kommunen
  • Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov
  • Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
  • Søker må ha en funksjonsreduksjon som medfører et bistandsbehov som ikke kan ivaretas av søker selv, eller kunne ivaretas ved hjelp av hjemmetjenesten.
  • Søker må selv ønske tjenesten
  • Legeattest etterspørres når det er nødvendig
  • Langtidsopphold i institusjon gis når ambulerende helsetjenester i hjemmet ikke er tilstrekkelig eller forsvarlig
  • Helse- og omsorgstjenester i hjemmet skal være vurdert eller utprøvd.

Forventninger når tjenesten ytes:

  • Mottaker gir beskjed hvis tjenesten av ulike årsaker ikke er aktuell
  • Mottaker er motivert og deltar selv aktivt for å nå mål som er satt for oppholdet
  • Mottaker gir tilbakemelding til avdelingsleder hvis utførelsen av tjenesten ikke er tilfredsstillende. 

Hva koster det?

I samsvar med forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester vedtatt 16.12.2011, § 3

Søknadsbehandling

  • Tjenesten søkes på eget skjema for kommunens helse- og omsorgstjenester
  • Søker mottar et foreløpig svar dersom søknaden ikke kan besvares innen en måned jfr. Forvaltningsloven § 11 a
  • Som hovedregel vil det bli foretatt kartleggingsbesøk hos pasient/bruker for å få ytterligere opplysninger om søkers ressurser og nedsettelse av funksjon. 
  • Søker mottar skriftlig vedtak som beskriver tildelt tjeneste, tjenestens innhold, omfang og begrunnelse eller skriftlig vedtak med begrunnelse for avslag på søknad.

Klage

Vedtaket skal inneholde orientering om klagemulighet

  • Klageadgangen er hjemlet i Pasient og brukerrettighetsloven § 7
  • Klagen skal rettes til kommunen
  • For lovpålagte tjenester er klageinstans Fylkesmannen, og for ikke lovpålagte tjenester er klageinstansen kommunens klageutvalg.
  • Fristen for klage er 4 uker etter at vedkommende fikk eller eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.

Annen informasjon

Helse- og omsorgstjenesteloven

Proposisjon 91L (beskriver formålet med Helse- og omsorgstjenesteloven)

Pasient- og brukerrettighetsloven

Samhandlingsreformen

  • Last updated on .

Audnedal kommune

Besøks- og postadresse:
Konsmogarden 6, 4525 Konsmo

Åpningstider:
Mandag-fredag kl. 08-15



Sentralbord: 38 28 20 00
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.



Kommunenummer: 1027
Organisasjonsnummer: 964 966 842

Personvern og informasjonskapsler


Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me